Wednesday, December 7, 2011

Juledessert forslag.....Panna Cotta


Veldig greit med sånne desserter som ser ferdige i god tid før gjestene kommer og som serveres i porsjonsformer i disse juletider (og ellers i året)
Idag deler jeg denne knall gode Panna Cotta`en med dere.
Her i huset faller den alltid i smak

Kabelen til kameraet er fremdeles forsvunnet så her blie det bilde fra telefonen idag ;-)

Panna Cotta

Nok til 4-5 pers

4 pl gelantin, legges i kaldt vann ca 10 min
2,5 dl fløte
2,5 dl mat fløte
frø fra vaniljestang (jeg legger lele greis oppi og skraper ut frøene mot slutten)
75 gr sukker


Varm alt sammen opp til kokepunktet,
klem vannet ut av gelantinen og ha oppi 1 om gangen mens du rører.
Sil og ha over i porsjonsglass.
Sett i kjøleskapet til det stivner.


Bærgele

3 pl gelantin
1 dl blåbær saft
1 dl vann
150 gr bær

Jeg pleier å ha ferske blåbær og bringebær.

Legg gelantinen i bløt i kaldt vann ca 10 min.
Smelt så i vannbad UTEN å klemme ut vannet.
Når den er smeltet blander du i saften litt om gangen og etter det vannet.
Hell over bærene og sett kaldt i kjøleskapet ;:-)

Lykke til!

No comments: